Flexwerken en het nieuwe werken

Flexwerken is al een tijdje een hype bij werkend Nederland. Het wordt al door verschillende bedrijven
toegepast, maar gaat dit op de juiste manier? En is het nieuwe werken iets voor uw bedrijf?

Het nieuwe werken is de afgelopen jaren vaak in het nieuws geweest. De werkomgeving verandert in een
rap tempo. Ontwikkelingen zoals de sociale netwerken, duurzaam
ondernemen, zoeken naar een work-life
balans en de krappe arbeidsmarkt zorgen ervoor dat organisaties naar slimme aanpassingen gaan zoeken.
Het nieuwe werken omvat zowel de flexwerkplekken op het bedrijf zelf, als de thuiswerkplekken. Door het
nieuwe werken kan er efficiënter gewerkt worden en het biedt voordelen voor werknemers en werkgevers.
Belangrijk punt bij het nieuwe werken is het vertrouwen van de werkgever in de werknemer bij het
thuiswerken, de werkgever moet erop kunnen vertrouwen dat de werknemer de tijd aan zijn werk besteed.
De voordelen voor werknemers zijn flexibele werktijden, betere afstemming werk en privé en zijn vaak meer
tevreden met hun baan.

Het flexwerken is een goede ontwikkeling, maar we moeten er niet in doorslaan. Zo blijft het contact met
collega’s belangrijk om elkaar te prikkelen , of om te communiceren. Bij een aantal Amerikaanse bedrijven
(zoals Yahoo) is het flexwerken weer aan banden gelegd, omdat het niet bevorderlijk bleek voor de onderlinge
communicatie en de innovatie. Bij thuiswerkers kan ook de grens tussen werk en privé vervagen, wat ook
negatieve gevolgen kan hebben. Een goede afstemming tussen het thuiswerken en het werken bij de
organisatie is van belang, om het flexwerken in goede banen te leiden. Als dit goed afgestemd is, dan kunnen
werknemers en werkgevers profiteren van de voordelen van het nieuwe werken.